Svenska Hogwarts - Forum2

+++ MAGIVÄRLDEN + BEAUXBATONS + DURMSTRANG +++
Aktuellt datum och tid: ons sep 08, 2010 10:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Kategoriregler

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.

Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Magivärlds-SL svarar
InläggPostat: tis dec 15, 2009 00:10 
Beauxbatonslärare
Beauxbatonslärare
Användarvisningsbild

Ja det skulle vara en bra SH julklapp ju. Jag har börjat att saknat detpåden här sidan.=)

Svara med citat  
InläggPostat: ons jan 27, 2010 19:57 

Jag känner mig helt borta nu men - Hur skapar man en magivärldskaraktär?

Svara med citat  
InläggPostat: tor jan 28, 2010 00:37 
Magibefolkning
Magibefolkning
Användarvisningsbild

Man ansöker till Magivärlde-SL, Angfiel :) Du får spela vad som helst för karaktär i magivärlden (i princip)... specialtillstånd krävs förstås till kändisar och liknande, men annars så kan du spela en bokhandlare, en advokat, en botare, eller vad du nu känner för.

Svara med citat  
InläggPostat: tor jan 28, 2010 19:43 

Bara att PMa alltså? Okej, tack!

Svara med citat  
InläggPostat: tor jan 28, 2010 22:54 
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Användarvisningsbild

Se viewtopic.php?f=6&t=31 för mer information. :)

Svara med citat  
InläggPostat: tor mar 04, 2010 18:31 
Sorteringshatt
Sorteringshatt

Nu när det kommit en Magivärldshatt, gäller fortfarande den där "regeln" om att man bara får ansöka om en karaktär i taget, eller kan man ha flera nu? :)

Svara med citat  
InläggPostat: lör maj 22, 2010 20:42 

Magiker och elektricitet, hur funkar det. Om en magivärldskaraktär hyr en lägenhet, som ägs av en mugglare eller liknande. Finns chansen att den magikern är införstådd i hur electricitet fungerar och till och med använder, till exempel teve?

Svara med citat  
InläggPostat: lör maj 22, 2010 21:09 
Sorteringshatt
Sorteringshatt
Användarvisningsbild

Tja, magiker och el funkar inte så bra tillsammans. Starka magiska fält (t.ex. Hogwarts) gör det omöjligt att använda mycket teknologi (t.ex. mp3-spelare eller TV-apparater på Hogwarts). Även en mugglarfödd magiker torde vara så van att vara utan mugglargrejer när de går ut från Hogwarts att de inte direkt söker sig tillbaka till det livet...

En renblodig magiker lär absolut inte förstå hur el eller TV fungerar. Tänk liksom hur totalt oförstående Arthur Weasley är runt det hela - och han gillar ändå mugglare, och jobbar på kontoret för missbruk av mugglarprodukter. Alltså, han jobbar med mugglargrejer hela dagarna, men har ändå knappt ens koll på vad saker heter, än mindre hur de fungerar.

Sen tror jag att en lägenhet i en mugglarbyggnad, där det bara bor en magiker, kanske inte kan klassas som "starkt magiskt fält", så mugglarteknologi borde ha en chans att fungera där ändå, men... ja, frågan är just varför en magiker skulle försöka sig på att lära sig saker om mugglarvärlden så pass mycket?

Svara med citat  
InläggPostat: mån maj 24, 2010 23:58 

Magiker kan ju gifta sig med mugglare. Alltså bör de även kunna leva som mugglare om de vill.

Svara med citat  
InläggPostat: tis maj 25, 2010 03:51 
Sorteringshatt
Sorteringshatt
Användarvisningsbild

Jo, men har svårt att tänka mig att de skulle välja att göra så på egen hand. Lite typ som om en svensk uppvuxen med volvo och köttbullar och så skulle välja att på egen hand leva som... tja, låt oss säga kines. Bra mycket större chans att man väljer att göra det just för att bättre kunna passa ihop med någon man är kär i - och även då så bör det i de flesta fall handla om en uppblandning av kulturen - magikern lär sig en del om mugglarvärlden, mugglaren lär sig en del om magivärlden, och tillsammans skapar de sin egen mix därav. Så jo, så klart det går för en magiker att leva som mugglare, precis som jag skulle kunna välja att försöka leva som kines, men eftersom min huvudsakliga källa för kunskap om Kinas kultur är Mulan skulle jag knappast smälta in så värst bra. Det är ju typ så för magiker, mugglarvärlden är en helt annan kultur och det är inte bara att flytta in i en lägenhet och automagiskt smälta in. För att faktiskt kunna smälta in i mugglarvärlden så får man jobba rejält på det.

Sen så tror jag som sagt att elektriska apparater nog mycket väl kan fungera runt magiker, för en enskild magikers bostad lär inte direkt klassas som "starkt magiskt fält", men det är ju inte bara att elektricitet och magi kan krocka som gör det svårt för en magiker att leva som mugglare. :P

Svara med citat  
InläggPostat: tis maj 25, 2010 09:08 

Slutsats: chansen finns att magikern är införstådd i hur el och liknande fungerar, och att personen använder det. Chansen är dock väldigt liten.

Svara med citat  
InläggPostat: tis jun 01, 2010 22:13 
Magibefolkning
Magibefolkning
Användarvisningsbild

Hur exakt ligger det till med magivärlden nu?

Alltså eh. Skickade in en bakgrund i januari och så. Har en till på lager som skulle vara najs att spela på så det skulle vara lite roligt och veta vem man ska skicka vad till och allt det där (för det är säkert något jag missat eller ehhehehe jag tjatar inte iaf, det är viktigt att tänka på).

Svara med citat  
InläggPostat: tis jun 01, 2010 22:34 
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Användarvisningsbild

Kanske en idé att kolla Anslagstavlan? :P Närmare bestämt viewtopic.php?f=4&t=994 och viewtopic.php?f=4&t=580&p=13366#p13366 ... just sayin'...

Svara med citat  
InläggPostat: tis jun 01, 2010 23:47 

Jag har en känsla av att flaskhalsen fortfarande är att namn + yrke ska godkännas av Leffe, och att hon har mer att göra än att sitta vid SH.

Svara med citat  
InläggPostat: ons jun 02, 2010 17:08 
Magibefolkning
Magibefolkning
Användarvisningsbild

traxy: problemet är att jag är dum i huvudet när det kommer till länkar. Jag läser dem men fattar dem inte. Aja, får väl läsa noggrannare!

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]