Hjälp till att skapa ett Magivärlds-FAQ

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.
Post Reply
Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Hjälp till att skapa ett Magivärlds-FAQ

Post by Angfiel »

Det finns ingen FAQ för Magivärlden och det är hög tid att det finns tycker jag. Därför vill jag ha hjälp från er att skapa en sådan.

Det jag vill ha hjälp med är frågor som man kan skriva och gärna om ni kan svaren så kan ni skriva det också. Kanske är det något som ni har funderat på ett tag men inte kan svaret på, kanske är det en fråga som dyker upp ofta när du pratar med folk som vill ha magivärldskaraktärer, kanske det handlar om yrken eller vad det nu kan vara. Jag vill helt enkelt ha in ALLA frågor som ni kan komma på!

Tänk på att de flesta frågorna i en FAQ är just dumma frågor så därför tycker jag inte att ni ska låta det hindra er från att posta en fråga :P

Posta frågan (och ett eventuellt svar) i den här tråden.

Doctor Who
Magibefolkning
Magibefolkning
Borta t.o.m.: 04 Dec 2014
Segar t.o.m.: 04 Dec 2014

Re: Hjälp till att skapa ett Magivärlds-FAQ

Post by Doctor Who »

Ehm, man det kanske finns några som undrar hur man skaffar magivärlds - karaktär? Jag menar, jag PM:ade Rollspelsledarna och frågade, men det kanske borde finnas?

HenrikJ
Beauxbatonsrektor
Beauxbatonsrektor

Post by HenrikJ »

(Ja kan svaren men orkar inte skriva dem och sedan kan de bli fel, ja har undrat de här en gång i tiden kan ja säga)
Ungefär hur länge ska man ha varit medlem på svenskahogwarts för att få skaffa en magivärldskaraktär. (SVAR)
Vart skickar man in namnet och bakgrunden? (SVAR)
Vad gör en magivärldskaraktär? (SVAR)
Kan MVK karaktären får barn med någon annans karaktär? (SVAR)
Vad kan en magivärldskaraktär ha för jobb? (SVAR) (Jag vet att det finns ett ställe under information där de står om jobben, men för en ny kan de säkert bli ganska svårt att hitta, så länken borde finnas med)
Hur gammal ska man vara för att få spela en MVK karaktär? (SVAR)
Vad menas med MVK (SVAR)
Kan man spela ministerie minister? (SVAR)
Hur många MVK karaktärer får man ha? (SVAR)
Kan man pausa MVK karaktärer? (SVAR)

Barfotapojke
Magibefolkning
Magibefolkning

Post by Barfotapojke »

Jag skulle också vilja veta hur man skapar en magivärldskaraktär. :)

Foxears
Hogwartsrektor
Hogwartsrektor
Borta t.o.m.: 07 Dec 2014
Segar t.o.m.: 10 Dec 2014

Post by Foxears »

Kan man bara spela magivärldskaraktärer som har annonserats ur?
Vad spelar man i magivärlden?
Var i magivärlden kan man spela?
Finns det obligatoriska spel för magivärldskaraktärer (som lektioner för elever)?
Finns det något system för hur man "levlar" med en magivärldskaraktär (liksom eleverna går upp i årskurser)?
Får man spela en brottsling?

Doctor Who
Magibefolkning
Magibefolkning

Post by Doctor Who »

Men i princip så. Allt som har med dem att göra.
Till exempel:
Var får dom och var får de inte bo?
Vad får de ha för jobb? (t.ex. som Foxears skrev, får man spela brottsling, eller driva en butik och så vidare, kanske en ministerie-arbetare?)
Hur får man spela de? (Kan ev. låta lite konstigt, men det finns ju gränser för hur man spelar, eller hur?) XD

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Jättebra frågor, fortsätt så :)

Zümrüt

Fler frågor

Post by Zümrüt »

Hur aktiv måste man vara med sin magivärldskaraktär?
Vilka krav är det som ställs om man vill spela auror?
Kommer herr Voldemôrt att återvända eller är han stendöd?
Får man spela dödsätare eller folk som varit dödsätare/vill ansluta sig till den kretsen?

Återkommer om jag kommer på något mer :) !

Barfotapojke
Magibefolkning
Magibefolkning

Post by Barfotapojke »

Hur är tidsperspektiven, dvs. när blir karaktären äldre, om den ska få barn - när har det gått nio månader, osv.
Kan man spela en mugglare som är gift med en häxa/trollkarl?

TheAngel
Spöke
Spöke

Post by TheAngel »

Varför har man magivärldskaraktärer?
När ens elev har gått ut Hogwarts, blir den en MVK då?
Vad måste man ha med i bakrunden?
Får man spela en mördare som går runt och dödar personer? ( :look )

Mandaauw
Spöke
Spöke

Post by Mandaauw »

Hur många MVK får man ha åt gången?
Vad händer med elevkaraktären när den gått ut Hogwarts och man vill göra den till MVK - får den jobb direkt eller hur går det till?
Om ens Hogwartselev blir till MVK, gifter sig och får barn, kan de barnen då börja på Hogwarts som spelade karaktärer? Hur går allt det till, med tid med mera?
Kan man bara skapa en MVK när man vill och med vilket jobb som helst - som är inom gränserna alltså - eller måste det vara utannonserat, precis som Foxears var inne på?
Hur fungerar det där med Kategoriändringar för MVK?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Om någon känner för att skriva svar på någon fråga får man väldigt gärna göra det :P Tror att det är en del frågor som återkommer också, men bara att ta bort dubletter sen :)

Doctor Who
Magibefolkning
Magibefolkning

Post by Doctor Who »

Jupp, jag gör!
Till exempel, om frågan är "Hur får man spela sin MVK?" så kan svaret t.ex. vara "Realistiskt, tänk att det skulle kunna vara på riktigt", osv.
Eller, "Var får min karaktär bo?" så skulle det kunna svaras "Avlägset från mugglarvärlden". Det heter ju Magivärldskaraktär.

Totoro
Magibefolkning
Magibefolkning

Post by Totoro »

Kan det komma att finnas en Ni vet vem -wannabee eller liknande? (Jag tycker iaf att det skulle kunna vara roligt att spela på skräck i skolan, misstänksamhet och sånt. Skulle typ få fart på både MVK:arna och spelarna på HW)

Doctor Who
Magibefolkning
Magibefolkning

Post by Doctor Who »

I agree!

Byron Blue

Post by Byron Blue »

Åh bra idé Totoro. Det skulle vara sjukt kul, jag är pepp på att spela en sån person iallafall och att spela på det :D

Foxears
Hogwartsrektor
Hogwartsrektor

Post by Foxears »

Nu har jag svarat på alla jag kunde... allt är kanske inte komplett och på de jag är extra osäker så har jag kommenterat. Längst ner har jag listat de frågor som tidigare nämnts, men jag inte har kunnat besvara. Jag har också tagit bort dubbletter eller satt ihop frågor som var väldigt lika.

Ungefär hur länge ska man ha varit medlem på svenskahogwarts för att få skaffa en magivärldskaraktär?
Man ska ha spelat en elevkaraktär aktivt i minst en månad innan man får ansöka om en magivärldskaraktär.

Hur ansöker man om en magivärldskaraktär? Vart skickar man in namnet och bakgrunden?
Ansökan med namn och kort beskrivning av det tänkta yrket till karaktären skickas till MSL. När man har fått namnet godkänt ska man börja på sin bakgrund som sedan ska skickas till magivärldshatten.

Vad gör en magivärldskaraktär? Vad spelar man i magivärlden?
Vad gör människor som inte längre går i skolan eller inte jobbar som lärare? De har säkerligen ett arbete som de måste gå till varje dag. De kan gå och ta en fika med sina kompisar eller bara shoppa i diagongränden. Bara för att man har gått ut Hogwarts så betyder det inte att det inte finns någonting att göra, utan man kan spela på ALLT som man kan tänka sig är någonting som vuxna magiker håller på med i sitt dagliga liv.

Kan magivärldskaraktären får barn med någon annans karaktär?
Absolut, det är lika fritt att spela på att två karaktärer skaffar ett barn som att de dejtar eller går på ett fik. Så länge som båda spelarna är överens om att det ska bli ett barn från förhållandet de hade.

Vad kan en magivärldskaraktär ha för jobb?
I princip vad som helst som man kan tänka sig att en magiker skulle kunna sysselsätta sig med, men tänk på att vissa yrken (t ex kändisar och grovt kriminella) kräver SL-tillstånd. För lista på yrken samt vilka som kräver SL-tillstånd se här: viewtopic.php?f=6&t=94

Hur gammal ska man vara för att få spela en magivärldskaraktär?
Det finns ingen åldersgräns för att få spela i magivärlden.

Kan man spela minister på Trolldomsministeriet?
Arbetare på trolldomsministeriet får man absolut spela. Höga poster brukar annonseras ut här ( viewtopic.php?f=6&t=2 ).

Hur många magivärldskaraktärer får man ha?
Så många som du orkar vara aktiv med! Det går även att pausa magivärldskaraktärer, så alla behöver inte vara aktiva hela tiden.

Kan man pausa magivärldskaraktärer?
Ja! Magivärldskaraktärer lyder också under kategorisystemet och bör pausas om man inte har tid att spela dem.

Kan man bara spela magivärldskaraktärer som har annonserats ur?
Nej, det är bara "viktiga" poster som sorteras ut. Vill du spela en arbetslös, ett butiksbiträde eller en ministeriearbetare som inte har chefsposition (vilka är några exempel på poster som inte annonseras ut) så är det bara att söka till MSL.

Var i magivärlden kan man spela?
Främst sker magivärldsspelandet i Storbritannien och Irlands magivärld.
(Jag vet inte helt säkert hur det är med magivärlden i utlandet...)

Finns det obligatoriska spel för magivärldskaraktärer (som lektioner för elever)?
I nuläget finns inget krav på vilka spel man ska spela, men spelar man avdelningschef på ministeriet eller botare på st mungos bör man spela spel som anknyter till personens yrke.

Finns det något system för hur man "levlar" med en magivärldskaraktär (liksom eleverna går upp i årskurser)?
Nej, det finns inget sådant system. En karaktär kan dock befordras eller byta jobb. Prata med MSL angående det.
(Måste man ändra/utöka bg:n om man gör det...?)

Får man spela en brottsling?
Ja. Småkriminella är det ingen gräns på att spela, medan hårdare kriminallitet (som yrkesmördare) kan behöva SL-tillstånd. Se längst ner här viewtopic.php?f=6&t=94 för en lista över kriminella yrken.

Var får dom och var får de inte bo?
De får bo precis vart de vill i Storbritannien och på Irland. Kanske i Diagongränden eller Hogsmead, en liten hydda på landet eller ett radhus i ett mugglarsamhälle. Tänk på att eftersom magiker kan transferera sig och använda flampulver är det inte nödvändigt att bo i närheten av sitt jobb.

Hur aktiv måste man vara med sin magivärldskaraktär?
För att ens karaktär ska räknas som aktiv måste man posta minst ett inlägg var tredje månad med karaktären, men självklart är det roligare om man spelar mer än så. Direkt efter att karaktären är godkänd måste man börja spela med den inom en månad.

Vilka krav är det som ställs om man vill spela auror?
Inga mer krav än för andra magivärldskaraktärer. Alla aurorer måste vara spelade (dvs föräldrar till elever måste vara spelade om de ska vara aurorer).

Kommer Ni-vet-vem att återvända eller är han stendöd?
Ni-vet-vem är en karaktär som tillhör J K Rowling och kommer alltså inte att finnas i rollspelet. Att man skulle ha en annan ond trollkarl att spela kring har funderats på tidigare, vänta och se.

Får man spela dödsätare eller folk som varit dödsätare/vill ansluta sig till den kretsen?
Just nu finns inget spel kring dödsätare eller liknande organisationer, men det kan komma i framtiden.

Hur är tidsperspektiven, dvs. när blir karaktären äldre, om den ska få barn - när har det gått nio månader, osv?
Det får man spela på lite som man känner för. Oftast så går det i takt med andra karaktärer man spelar emot och utvecklingen med ens egen karaktär. En bra tumregel är väl att låta dem åldras minst en gång varje år, men det är inget krav.

Varför har man magivärldskaraktärer?
För att man vill spela en vuxen karaktär som inte är lärare. För att man vill spela sin elev efter att den har gått ut Hogwarts. För att man tycker att det är intressant att spela mer i och utveckla det magiska samhället. Anledningarna är många.

När ens elev har gått ut Hogwarts, blir den en magivärldskaraktär då?
Inte per automatik. Man måste säga till att man vill behålla sin elev som en magivärdskaraktär och man måste skriva en ny bakgrund med karaktären eftersom hen utan tvekan har förändrats på de sju år som gått sedan hen började på Hogwarts.

Vad måste man ha med i bakrunden?
Se bakgrundsguiden för magivärldskaraktärer: viewtopic.php?f=6&t=31

Får man spela en mördare som går runt och dödar personer?
Ja, se "Får man spela en brottsling?". Om din karaktär ska mörda en spelad karaktär eller en karaktär som tillhör en annan spelare på något annat sätt (t ex en ospelad karaktär ur en annans spelare släkt) måste du dels ha den andra spelarens godkännande samt ett SL-godkännande.

Om ens Hogwartselev blir till magivärldskaraktär, gifter sig och får barn, kan de barnen då börja på Hogwarts som spelade karaktärer? Hur går allt det till, med tid med mera?
Absolut kan barnen börja på Hogwarts. Tänk dock på att det är ganska orimligt att din karaktär får barn och tre veckor senare OFF så är deras barn 11 år. Försök sätta någon hållpunkt på hur snabbt eller långsamt utvecklingen ska gå, ex om du har en karaktär i ettan när barnet föds så är barnet fortfarande inte gammalt nog när din elev har gått ut sjuan.

Hur fungerar det där med Kategoriändringar för MVK?
Precis som på Hogwarts (med några undantag). Se kategorireglerna här: http://forum1.svenskahogwarts.com/viewt ... f=3&t=5734

Frågor jag inte kan besvara:
Kan man spela en mugglare som är gift med en häxa/trollkarl?
Hur får man spela de?
Last edited by Foxears on 19 Oct 2010, 21:46, edited 1 time in total.

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Rävöra <3

Doctor Who
Magibefolkning
Magibefolkning

Post by Doctor Who »

Det låter som nåt som varenda idiot skulle förstå (hoppas bara inte att det finns nån här, men hur kan det göra det?) XD

Lollan
Spöke
Spöke

Post by Lollan »

åh vad bra Foxears! <3

Om jag kommer på några frågor så skriver jag dem. Jag har ansökt om en MVK nu så frågor dyker säkert upp :)

Lollan
Spöke
Spöke

Post by Lollan »

Ungefär hur länge ska man ha varit medlem på svenskahogwarts för att få skaffa en magivärldskaraktär?
Man ska ha spelat en elevkaraktär aktivt i minst tre månader innan man får ansöka om en magivärldskaraktär.
Nej, det är en månad! :) Nu har jag hittat källan också. Det står i Bakgrundsguide till Magivärlden.

"För att man ska kunna ha en karaktär i magikervärlden måste du ha eller ha haft en elev- eller lärarkaraktär i minst en månad."

Det är alltså en månad och inte tre man ska ha varit aktiv i :D

Foxears
Hogwartsrektor
Hogwartsrektor

Post by Foxears »

Tack Lollan! Redigerar mitt inlägg :)

Doctor Who
Magibefolkning
Magibefolkning

Post by Doctor Who »

En liten grej till, om det får plats: Kan man spela en karaktär som har gått ut Hogwarts i Magivärlden?, det vill säga, om min elevkaraktär går ut skolan, kan hon eller han spelas som Magivärldskaraktär då? För man kanske inte vill släppa sin karaktär efter att h*n gått ut skolan, eller? Man kanske vill spela lärare med den karaktären, eller låta honom/henne jobba med nåt annat?

Foxears
Hogwartsrektor
Hogwartsrektor

Post by Foxears »

Svaret finns redan:
Foxears wrote:När ens elev har gått ut Hogwarts, blir den en magivärldskaraktär då?
Inte per automatik. Man måste säga till att man vill behålla sin elev som en magivärdskaraktär och man måste skriva en ny bakgrund med karaktären eftersom hen utan tvekan har förändrats på de sju år som gått sedan hen började på Hogwarts.

Doctor Who
Magibefolkning
Magibefolkning

Post by Doctor Who »

OK, I get it! :)

Post Reply