Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Kategoriregler
Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.
Skriv svar
Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Segar t.o.m.: 24 dec 2016
Kontakt:

Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Inlägg av Traxy » 03 aug 2008, 21:32

Här ställer ni korta, enkla frågor (som förmodligen har korta, enkla svar) som rör allting som handlar om studier och utbildning och allt som hör till kategorisystemet till STUDIESPELLEDAREN + KATEGORIANSVARIG. Detta är istället för att skicka PM till TraXy. Frågor som rör Hogwarts ställs i andra forumet.

Exempel: Kan jag få tillbaka en utrensad karaktär? Kan min elev få U i alla ämnen?

Down North
Durmstrangelev
Durmstrangelev

Re: Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Inlägg av Down North » 11 jun 2014, 08:39

Halloj :)

Jag undrar hur ofta man "bör" gå in och kolla de lektionstrådar man skrivit i? Finns det någon oskriven regel för det? Jag har kollat mina 1-2 gånger i veckan och undrar om jag kan kolla dem mer sällan? Det händer nämligen inte så mycket i dem (det är en månad sedan jag skrev i en del av dem och ingen har skrivit något i dem sen dess). Och det känns ju onödigt att jag ska kolla trådar jag skrivit ofta om alla andra gör det väldigt sällan... Det här kanske står någonstans på hemsidan, men jag tycker att det är lite svårt att hitta ibland så jag hoppas att det är okej att jag frågar här :)

Med vänlig hälsning, down north

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 11 jun 2014, 09:35

På Durmstrang går många lektioner i nuläget rätt segt. Du märker ju detta själv. Normalt sett rekommenderar vi väl att man ändå kollar typ 1 gång i veckan eller så, utifall att saker skulle hoppa igång lite mer (nu när folk börjar få sommarlov finns ju chansen att det livar upp lite...)

Ett tips kan ju vara att bokmärka eller bevaka alla trådar du är med i. Längst upp i varje tråd (precis ovanför första inlägget) finns en gul rad där följande står: "Bevaka denna tråd | Lägg till som bokmärke | Utskriftsvänlig version | Skicka som e-post till en vän"
Bild

Om du väljer att bevaka en tråd så kommer forumet skicka e-post till dig varje gång det finns ett nytt inlägg där. På så vis behöver du inte ens gå in på forumet för att veta om det finns nya inlägg. När trådar hoppar igång kan det dock leda till att man får rätt mycket e-post på en och samma gång. Om du vill bevaka trådar så bör du säkerställa att forumet har rätt e-post till dig, och kontrollera dina skräppostfilter så att bevakningsmeddelanden inte fastnar däri...

Väljer du istället att bokmärka en tråd så skapar du istället en lista över trådar som du vill kunna kontrollera snabbt när du väl är inne på forumet. Denna lista kan du sedan komma åt antingen genom att gå in på Medlemmar->Översikt->Hantera bokmärken, eller genom att helt enkelt trycka på "Till bokmärkena", som är en länk som ligger längst upp på forumets huvudsida. Du behöver fortfarande logga in på forumet för att använda dig av denna funktion, men du behöver sedan inte springa runt i alla trådar du är med i för att kontrollera om de har svarats i eller inte...

Bild
Bild

Känner du att en lektion går alldeles för trögt har du all rätt att peta på läraren eller andra elever. Bra kan dock vara att först kolla om de är frånvaro/seg-anmälda.

Om det är andra elever som segar så kan ju ett alternativ också vara att prata med läraren och se om du kan få ta en snabbare lektion. :)

Down North
Durmstrangelev
Durmstrangelev

Inlägg av Down North » 12 jun 2014, 23:21

Okej, då vet jag. Tack för informationen! Och för tipsen!!! De kommer spara mycket tid för mig :)

Mvh down north

systerklister
Segar t.o.m.: 01 jan 2017
Kontakt:

Inlägg av systerklister » 31 jan 2015, 13:39

Hej! Vet inte om detta är rätt ställe att fråga på, men jag chansar eftersom att min fråga rör SL + HW.

2014 års julklapp från SL var ju dels att man får skaffa en karaktär i valfri årskurs på HW. Jag menar inte att vara girig nu, men då jag har två karaktärer planerade i högre årskurser undrar jag om man kan, efter att ha fått sin julklapps-elev godkänd, ansöka om en ny karaktär i en högre årskurs och få den godkänd (förutsatt att bakgrunden är bra och man har spelat alla spel som krävs)? Det jag menar är att jag ju inte spelat upp en karaktär genom alla årskurser som man egentligen ska, dock kommer jag ju ha en elev godkänd i en högre årskurs. Hoppas du förstod den virriga formuleringen, annars ska jag försöka förtydliga frågan :tihi

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 31 jan 2015, 19:38

Detta kom faktiskt upp i hattforumet bara häromdan, så även om jag inte är skol-SL så kan jag svara... och svaret är: nej, tyvärr funkar det inte så. Julklappskaraktären står utanför systemet, så när du i framtiden vill skapa karaktärer som börjar i högre årskurser kommer du fortfarande behöva utgå från vilka du har spelat upp på normalt vis.

Så, om du har spelat upp en karaktär i trean, och sen börjar med en ny direkt i femman så kan du skapa en karaktär i 1an eller 2an, men inte 3an eller 4an. Även när du spelar upp din nya julklappskaraktär till sexan så innebär detta inte att du kan skapa en karaktär i 1an, 2an eller 5an, utan fortfarande bara i 1an eller 2an. Så, ja, julklappskaraktärer står helt enkelt utanför systemet. :)

(Och hattarna har en lista i hatt-forumet där vi kan jämnföra vilka som fått julklappskaraktärer om nya börja högre årskurs-ansökningar kommer in.)

systerklister
Segar t.o.m.: 01 jan 2017
Kontakt:

Inlägg av systerklister » 31 jan 2015, 21:19

Tack för svar, Gaya! :)

Skriv svar