Expelliarmus - osäker spell för nybörjare?

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.
Post Reply
Dula

Expelliarmus - osäker spell för nybörjare?

Post by Dula »

Jo det där har jag undrat lite över. Det finns säkert flera trådar eller frågor just angående detta (eller svar) men jag har alltid funderat på hur Expelliarmus egentligen beter sig mot sin motståndare, i fråga i strid och i dueller.

När Malfoy tog The Elderwand från Professor Dumbledore genom en Expelliarmus så blev staven hans.
Om nu alla ettor lär sig denna spell, och träningsduellerar med varandra, förlorar inte då majoriteten nybörjare sina stavar åt varandra, kors och tvärs? Visserligen, kanske man är superärlig och låter förloraren få tillbaka sin stav genom att använda vinnarens stav, men är det verkligen så enkelt? O_o

Jag tänker då på girigheten och den moraliska effekten bland eleverna, och om någon har ett öga på en annan (Malfoy, if anyone?) - för mig blir det då som bäddat för bråk med andra ord :umm

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Segar t.o.m.: 24 Dec 2016

Re: Expelliarmus - osäker spell för nybörjare?

Post by Traxy »

Jag kan tänka mig två förklaringar på rak arm ...

1: Det kanske inte "gills" som en riktig duell om man bara övar mot varandra. För att det ska räknas som att vinna i en duell så måste det vara en RIKTIG duell. Det är ju magiska föremål så de kan säkert känna skillnad.

2: Det är en av de där tillfällena då JK Rowling säger två olika saker och därmed motsäger sig själv och skapar ett plot hole.

Bägge känns ungefär lika troliga. ;)

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor

Post by Gaya »

Det kan ju eventuellt också ha att göra med avsikt? Det vill säga, vill du faktiskt ha staven eller inte? Om du bara övar mot en annan elev så lär du ju inte tänka att du ska ta deras stav och inte ge tillbaka den igen, medan Malfoy däremot hade för avsikt att permanent ta the elder wand från Dumbledore...

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Segar t.o.m.: 24 Dec 2016

Post by Traxy »

Ja, det är väl lite det jag menar med att det inte "gills". Ser man på andra trollformler så är ju uppsåt viktigt, t.ex. Avada Kedavra, så vad säger att det inte gäller även relativt snälla formler, som t.ex. Expelliarmus?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Fast jag tror inte att Malfoy ville ha Dumbledores trollstav att äga så att säga utan han ville bara ha honom oväpnad. Så jag tror faktiskt hellre att det handlar om att det beror lite på trollstaven. The Elder Wand verkar ju vara skapad att byta allians ganska snabbt medan andra trollstavar inte är lika nyckfulla. Trots att Harry sliter Dracos stav ur handen på honom känner Harry det inte helt som att det är hans (även om Ollivander sen påpekar att den bytt ägare). Det finns ju som jag förstår det också viss kärna och träslag som skapar olika grader av hur nyckfull en trollstav är. En riktigt nyckfull kanske byter ägare av en Expelliarmus även om jag tvivlar på att någon välkänd trollstavsmakare ens skulle sälja sådana då de lär vara jobbiga att äga.

Dula

Post by Dula »

Angfiel wrote:Fast jag tror inte att Malfoy ville ha Dumbledores trollstav att äga så att säga utan han ville bara ha honom oväpnad. Så jag tror faktiskt hellre att det handlar om att det beror lite på trollstaven. The Elder Wand verkar ju vara skapad att byta allians ganska snabbt medan andra trollstavar inte är lika nyckfulla. Trots att Harry sliter Dracos stav ur handen på honom känner Harry det inte helt som att det är hans (även om Ollivander sen påpekar att den bytt ägare). Det finns ju som jag förstår det också viss kärna och träslag som skapar olika grader av hur nyckfull en trollstav är. En riktigt nyckfull kanske byter ägare av en Expelliarmus även om jag tvivlar på att någon välkänd trollstavsmakare ens skulle sälja sådana då de lär vara jobbiga att äga.
Ligger något i det där. Men återigen (jag vet inte om det berodde på ordval eller om det är ett faktum), du nämnde något om att Harry tar trollstaven ifrån Malfoy med sina bara händer. Om staven bytte ägare då, så betyder det ju att Malfoy inte under några omständigheter får tappa eller låna ut den till någon...

Jag läste i en bok från någonstans (på Japanska) som handlade om trollkarlar, och i den så nämns att staven (eller vanden) byter ägare när motståndaren dödat stavens ägare. Kan man inte tolka det som att The Elder Wand faktiskt enbart byter ägare när dess master är död? Att dess tillit tilld en nya ägern endast blir till 100% när dess förra ägare dör? Malfoy tog den från Dumbledore. Sedan gick Dumbledore och dog, mördad av Snape, och han blev begravd med wanden i handen - jag tror personligen att det var när Dumbledore dog som staven verkligen blev Malfoys, även om nu Ni vet vem lade beslag på den, eftersom Ni vet vem aldrig var i närheten av den innan dess.

Det där med Harry Potter och Elder Wanden fattade jag aldrig.

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Då skulle Harry behöva döda Draco innan han kan ta den ifrån honom så det tror jag inte. Jag tror snarare det handlar om "med våld" vilket var det jag menade. Harry tar Dracos trollstav ifrån honom med våld. Tror det behöver vara ett element av "den man tar trollstaven ifrån vill inte att man ska ta den ifrån en" och en ganska medveten sådan. Dumbledore ville inte bli avväpnad så han försökte skydda sig men hann inte, Draco ville inte att Harry skulle ta trollstaven.
När eleverna övar bara på skolan tror jag inte de tänker så för de övar och lånar man ut en stav är det frivilligt att göra det. Antagligen är det något sådant som spökar.

Juli
Durmstrangelev
Durmstrangelev

Post by Juli »

Det kan ju ha med allvaret i situationen att göra. Draco tar tex Dumbledores trollstav i syfte att kunna ha ihjäl honom, även om han kanske inte skulle klarat av det. Harry tar Malfoys trollstav för att inte själv bli dödad/tillfångad...

Post Reply