Heteronorm och ministeriet

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.
Post Reply
wheevil

Heteronorm och ministeriet

Post by wheevil »

Hej!

Har lite frågor kring hur ministeriet ställer sig till andra sexualiteter än heterosexualitet för sina anställda. Anställer de ens personer som de vet har en annan sexualitet? Har de inställningen "don't ask, don't tell"? Kan folk bli avskedade pga sin sexuella läggning? Går det bra för en anställd på ministeriet att leva tillsammans med någon av samma kön?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Re: Heteronorm och ministeriet

Post by Angfiel »

Ministeriet har officiellt inget emot att anställa homosexuella som lever tillsammans med någon av samma kön. Med det sagt så skulle jag säga att det beror på vem som anställer. Om det står mellan en homosexuell och en hetero och man har en mycket fördomsfull person som ska anställa borde det bli det heterosexuella som får jobbet. Även om den homosexuella är bättre för just den grejjen.

Jag har alltid tänkt att homosexualitet i magivärlden behandlas lite som i vårt samhälle fast lite mer fördomsfullt. Det vill säga att det finns inga lagar eller sånt mot det och det går att gå hand i hand på stan utan att det gör så mycket, men att vardagligt folk är lite mer vaksamma än vad vi kanske är idag. Inte fullt ut "WE HATE YOU! BURN IN HELL!"-attityd men lite mer "det är ju lite konstigt ändå det dära... men de får väl vara det sålänge jag slipper se det"

Så om det går bra för en anställd skulle jag säga beror på arbetskamraterna. De flesta är nog lite skeptiska men lär inte säga så mycket om det rent allmänt. Om man råkar få en chef som är väldigt traditionell och tycker homosexualitet är äckligt finns det väl ganska stor risk att han/hon ska hitta en anledning att ge en sparken däremot och hitta på någon annan ursäkt till det givetvis.

Foxears
Hogwartsrektor
Hogwartsrektor
Borta t.o.m.: 07 Dec 2014
Segar t.o.m.: 10 Dec 2014

Post by Foxears »

Jobbar man under avdelningen för magisk transport så lär man ha en del att göra med deras chef Lucas Eisenhower. Han är väldigt traditionell, och inställningen är väl att det egentligen inte finns homosexuella utan de som tror att de är det bara har fått en knäpp. Därför gör homopersoner under hans avdelning bäst att hålla tyst om det.

systerklister
Segar t.o.m.: 01 Jan 2017

Post by systerklister »

Å andra sidan känns det som att magivärlden är relativt fri från religion och därför borde medborgare som är mindre konservativa inte ha något emot det! I och för sig kan man ju tänka att det i begynnelsen och allra första början mest förekom samkönade par, och att folk som är allmänt emot det som inte är ''vanligt'' (t.ex. anti-mugglare) kunde ha något emot homo- och bipar.

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Jag ser inte anti-homosexualitet som en specifik sak som bara finns i religiösa samhällen. Det ligger en hel del kulturellt i det. Idag är det inte många som är kristna i Sverige men det är chockerande många som tycker "det är okey sålänge jag inte behöver se det". Dessutom tänker jag mig att ett litet samhälle som magisamhället ändå är i jämförelse borde ha ganska mycket tankar kring att bevara sin fortlevnad genom barn och i sådana samhällen förekommer det en hel del fördomar mot homosexuella. Är det ett slutet samhälle kan heller inte många av de nyare tankegångarna komma in i det även om det dyker upp några mugglarfödda varje år. För man ska komma ihåg att till slutet av 1600-talet så levde mugglare och magiker tillsammans och fanns de attityderna då är det nog svårare att bli av med dem i ett slutet samhälle än ett öppet sådant.

Post Reply