Föräldraledighet i magivärlden

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Kategoriregler
Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.
Skriv svar
Rebecca
Spöke
Spöke

Föräldraledighet i magivärlden

Inlägg av Rebecca » 05 sep 2012, 12:10

Tjoho!

Jag började fundera lite på det här med föräldraledighet i magivärlden, hur ser den ut? Om jag inte har missförstått hur det är i Storbrittanien så är det 39 veckor för mamman och två veckor för pappan, är det samma sak i magivärlden eller har det spelats på något annat eller så? :)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Segar t.o.m.: 24 dec 2016
Kontakt:

Re: Föräldraledighet i magivärlden

Inlägg av Traxy » 05 sep 2012, 15:09

Frågan är om de är så pass moderna att de ens har någon sorts lagstiftning runt sådana saker. Men det hindrar ju inte SH från att hitta på något eget. :)

systerklister
Segar t.o.m.: 01 jan 2017
Kontakt:

Inlägg av systerklister » 05 sep 2012, 15:54

Jag tänker att föräldrarna får välja själva hur de ska göra, men att de inte får ersättning från sina yrken/av TDM.

Foxears
Hogwartsrektor
Hogwartsrektor
Borta t.o.m.: 07 dec 2014
Segar t.o.m.: 10 dec 2014

Inlägg av Foxears » 05 sep 2012, 16:21

Jag tänker lite som sk, men också att det är mycket mer vanligt att mamman stannar hemma (som i att folk skulle bli väldigt chockade om en pappa ville stanna hemma längre tid än några veckor).

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 06 sep 2012, 06:56

Jag tror inte det finns någon lagstiftning kring föräldraledighet i magivärlden.

Däremot skulle jag ju kunna tänka mig att det ses som god praxis att ge nyblivna mammor någon vecka eller två betald ledighet om de säger att de vill återvända till jobbet efter att ha fött sitt barn.

Om det ska vara längre ledighet än så, eller pappaledighet, så ska det nog a) vara någon som är väldigt svår att ersätta, och b) en väldigt nytänkande arbetsgivare.

Till exempel har ju Google typ bäst pappaledighet i USA (dvs, de har faktiskt pappaledighet), medan på andra håll finns det skräckberättelser om nyblivna mammor som inte kunnat fixa plats på dagis än, så de måste lämna sin vecko-gamla bebis i bilen medan de är inne och jobbar, och springa ut på rasterna för att mata ungen och byta blöjor.

Så ja, jag tror mammaledighet kan finnas i magivärlden, men inte särskilt mycket. Har man en bra arbetsgivare kan det eventuellt bli uppåt två-tre månader innan man måste gå tillbaka till jobbet. Pappaledighet finns knappt, men har man en förstående arbetsgivare kanske man kan få ett par veckor...

Vill man ha mer tid än så med sin bebis får man nog ta obetald tjänstledighet, och bara hoppas att man fortfarande har ett jobb efteråt...

Skriv svar