Omagiska barn: mugglare eller ynk?

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Kategoriregler
Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.
Skriv svar
Foxears
Hogwartsrektor
Hogwartsrektor
Borta t.o.m.: 07 dec 2014
Segar t.o.m.: 10 dec 2014

Omagiska barn: mugglare eller ynk?

Inlägg av Foxears » 21 dec 2012, 19:27

Funderade lite på det här häromdagen med omagiska barn, när jag satt och tänkte på släktforskning (ja, när jag inte kan göra nåt konkret släktforskande så sitter jag och dagdrömmer om det). Det jag funderade på var det här med omagiska barn, huruvida de ska kallas mugglare eller ynk beroende på vad deras föräldrar är. Rent basic så vet vi ju att ett omagiskt barn till två magiker är ett ynk och ett omagiskt barn till två mugglare är en mugglare, men vad händer om föräldrarna är olika saker, eller om föräldrarna är ynk?

Jag pratade lite med Gaya om det och egentligen tyckte vi nog att det berodde lite på i vilken situation barnet växer upp. Om man växer upp omedveten om magikervärlden, trots att ena föräldern är magiker, så känns det ju mer naturligt att man är mugglare snarare än ynk. Däremot om man känner till magikervärlden så är man mer troligt ett ynk.

Om man inte tar hänsyn till uppväxt så skulle jag grundläggande säga som följer:
magiker+magiker=ynk
magiker+ynk=ynk
magiker+mugglare=ynk
mugglare+mugglare=mugglare
ynk+mugglare=mugglare
ynk+ynk=mugglare

Hur tänker ni andra? Kan vara intressant att få input på det här :)

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Re: Omagiska barn: mugglare eller ynk?

Inlägg av Gaya » 21 dec 2012, 22:27

Som jag sa när vi pratade om det så beror det ju egentligen väldigt mycket på uppväxten. Om två ynkar bestämmer sig för att försöka leva i mugglarvärlden och deras barn växer upp i den miljön så är ju barnet bra mycket mer mugglare än något annat. Håller de dock kvar vid sina rötter, låter sina föräldrar och syskon passa barnet, och barnet rent allmänt får en bra inblick i magivärlden så skulle jag ju kalla det för ynk...

Om vi bortser från detta så... jag håller nog med din lista.

Har man åtminstone en förälder som är magiker men är inte magisk själv så är man ynk.
Om ingen av föräldrarna har magiska krafter så är man nog mest mugglare. Som sagt, just frågan om ynk+ynk är lite extra knepig, men som tumregel får jag nog ändå säga att de for all practical purposes är mugglare. :)

Skriv svar