Magivärlds-SL svarar

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Kategoriregler
Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.
HenrikJ
Beauxbatonsrektor
Beauxbatonsrektor

Re: Magivärlds-SL svarar

Inlägg av HenrikJ » 14 dec 2009, 23:10

Ja det skulle vara en bra SH julklapp ju. Jag har börjat att saknat detpåden här sidan.=)

WIW
Beauxbatonselev
Beauxbatonselev

Inlägg av WIW » 27 jan 2010, 18:57

Jag känner mig helt borta nu men - Hur skapar man en magivärldskaraktär?

Foxears
Hogwartsrektor
Hogwartsrektor
Borta t.o.m.: 07 dec 2014
Segar t.o.m.: 10 dec 2014

Inlägg av Foxears » 27 jan 2010, 23:37

Man ansöker till Magivärlde-SL, Angfiel :) Du får spela vad som helst för karaktär i magivärlden (i princip)... specialtillstånd krävs förstås till kändisar och liknande, men annars så kan du spela en bokhandlare, en advokat, en botare, eller vad du nu känner för.

WIW
Beauxbatonselev
Beauxbatonselev

Inlägg av WIW » 28 jan 2010, 18:43

Bara att PMa alltså? Okej, tack!

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Segar t.o.m.: 24 dec 2016
Kontakt:

Inlägg av Traxy » 28 jan 2010, 21:54

Se viewtopic.php?f=6&t=31 för mer information. :)

Quiwi
Spöke
Spöke

Inlägg av Quiwi » 04 mar 2010, 17:31

Nu när det kommit en Magivärldshatt, gäller fortfarande den där "regeln" om att man bara får ansöka om en karaktär i taget, eller kan man ha flera nu? :)

Moony
Spöke
Spöke

Inlägg av Moony » 22 maj 2010, 20:42

Magiker och elektricitet, hur funkar det. Om en magivärldskaraktär hyr en lägenhet, som ägs av en mugglare eller liknande. Finns chansen att den magikern är införstådd i hur electricitet fungerar och till och med använder, till exempel teve?

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 22 maj 2010, 21:09

Tja, magiker och el funkar inte så bra tillsammans. Starka magiska fält (t.ex. Hogwarts) gör det omöjligt att använda mycket teknologi (t.ex. mp3-spelare eller TV-apparater på Hogwarts). Även en mugglarfödd magiker torde vara så van att vara utan mugglargrejer när de går ut från Hogwarts att de inte direkt söker sig tillbaka till det livet...

En renblodig magiker lär absolut inte förstå hur el eller TV fungerar. Tänk liksom hur totalt oförstående Arthur Weasley är runt det hela - och han gillar ändå mugglare, och jobbar på kontoret för missbruk av mugglarprodukter. Alltså, han jobbar med mugglargrejer hela dagarna, men har ändå knappt ens koll på vad saker heter, än mindre hur de fungerar.

Sen tror jag att en lägenhet i en mugglarbyggnad, där det bara bor en magiker, kanske inte kan klassas som "starkt magiskt fält", så mugglarteknologi borde ha en chans att fungera där ändå, men... ja, frågan är just varför en magiker skulle försöka sig på att lära sig saker om mugglarvärlden så pass mycket?

Beryll
Magibefolkning
Magibefolkning

Inlägg av Beryll » 24 maj 2010, 23:58

Magiker kan ju gifta sig med mugglare. Alltså bör de även kunna leva som mugglare om de vill.

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 25 maj 2010, 03:51

Jo, men har svårt att tänka mig att de skulle välja att göra så på egen hand. Lite typ som om en svensk uppvuxen med volvo och köttbullar och så skulle välja att på egen hand leva som... tja, låt oss säga kines. Bra mycket större chans att man väljer att göra det just för att bättre kunna passa ihop med någon man är kär i - och även då så bör det i de flesta fall handla om en uppblandning av kulturen - magikern lär sig en del om mugglarvärlden, mugglaren lär sig en del om magivärlden, och tillsammans skapar de sin egen mix därav. Så jo, så klart det går för en magiker att leva som mugglare, precis som jag skulle kunna välja att försöka leva som kines, men eftersom min huvudsakliga källa för kunskap om Kinas kultur är Mulan skulle jag knappast smälta in så värst bra. Det är ju typ så för magiker, mugglarvärlden är en helt annan kultur och det är inte bara att flytta in i en lägenhet och automagiskt smälta in. För att faktiskt kunna smälta in i mugglarvärlden så får man jobba rejält på det.

Sen så tror jag som sagt att elektriska apparater nog mycket väl kan fungera runt magiker, för en enskild magikers bostad lär inte direkt klassas som "starkt magiskt fält", men det är ju inte bara att elektricitet och magi kan krocka som gör det svårt för en magiker att leva som mugglare. :P

Beryll
Magibefolkning
Magibefolkning

Inlägg av Beryll » 25 maj 2010, 09:08

Slutsats: chansen finns att magikern är införstådd i hur el och liknande fungerar, och att personen använder det. Chansen är dock väldigt liten.

Usmstr
Magibefolkning
Magibefolkning

Inlägg av Usmstr » 01 jun 2010, 22:13

Hur exakt ligger det till med magivärlden nu?

Alltså eh. Skickade in en bakgrund i januari och så. Har en till på lager som skulle vara najs att spela på så det skulle vara lite roligt och veta vem man ska skicka vad till och allt det där (för det är säkert något jag missat eller ehhehehe jag tjatar inte iaf, det är viktigt att tänka på).

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Kontakt:

Inlägg av Traxy » 01 jun 2010, 22:34

Kanske en idé att kolla Anslagstavlan? :P Närmare bestämt viewtopic.php?f=4&t=994 och viewtopic.php?f=4&t=580&p=13366#p13366 ... just sayin'...

Beryll
Magibefolkning
Magibefolkning

Inlägg av Beryll » 01 jun 2010, 23:47

Jag har en känsla av att flaskhalsen fortfarande är att namn + yrke ska godkännas av Leffe, och att hon har mer att göra än att sitta vid SH.

Usmstr
Magibefolkning
Magibefolkning

Inlägg av Usmstr » 02 jun 2010, 17:08

traxy: problemet är att jag är dum i huvudet när det kommer till länkar. Jag läser dem men fattar dem inte. Aja, får väl läsa noggrannare!

Taro
Spöke
Spöke

Inlägg av Taro » 03 mar 2011, 21:12

Hej, jag är ny här och min karaktär har inte blivit accepterad än, men jag sitter och filurar på hennes bakgrund och har en, nej ... två frågor rörande hennes föräldrars yrken.
Jag satt och kollade igenom yrkeslistan och fastnade för Quidditchdomare och ministeriearbetare, två yrken jag förstår det som att man måste få godkänt från SL för att det ska gälla? *hoppas man hämnat rätt också >_<*
<b>Frågorna dåra:</b>
Kan hennes far få bli Quidditchdomare?
Kan hennes mor jobba på Departementet för magiska transporter som licensbeviljare för transferans?

Jag läste om att *markeringen bakom yrkena behövde bara godkännas om föräldern var känd för sitt yrke. Gissar på att det inte direkt är ett supermegastatus jobb att bevilja licenser för magisk transferans, men jag kände att jag behövde ställa frågan ändå.

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Kontakt:

Inlägg av Traxy » 16 mar 2011, 17:47

Hej Taro!

Ministeriearbetare behöver man inte tillstånd för så länge de inte ska föreställa högt uppsatta eller chefer och liknande. Är det bara någon random kontorsråtta så spelar det ingen roll, för sådana lär det ju finnas drivor av! Om en licensbeviljare räknas som typ ansiktslös arbetare vet jag inte, men annars kan du ju alltid bara säga att mamman jobbar på Avdelningen för Magiska Transporter utan att specifiera exakt vad det är hon gör där. :) Jag har tre bröder vars mamma "jobbar på Avdelningen för Mugglarrelationer" utan att MSL någonsin protesterat, för att nämna ett exempel. Vad hon gör har jag aldrig gått in på, men det är inte heller relevant för att kunna spela hennes barn.

Quidditchdomare vet jag inte riktigt hur det står till med. Har aldrig haft anledning till att försöka sätta mig in i det. :look

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Inlägg av Angfiel » 18 mar 2011, 21:32

Skicka PM till mig för sådana ansökningar med lite hur du tänkt och varför du vill ha en sådan. Så brukar det kunna lösa sig också :)

Taro
Spöke
Spöke

Inlägg av Taro » 18 mar 2011, 23:26

Nej men se där! Nä hah, man kanske inte behöver vara så specifik men det är ju alltid kul att gå snäppet längre i sådana detaljer eller hur? ;) Tack för svaret måste man ju säga också!

Angfiel; okej det ska jag göra, problemet är bara att jag inte än har listat ut hur man skickar PM till andra XD

WIW
Beauxbatonselev
Beauxbatonselev

Inlägg av WIW » 02 aug 2011, 18:40

Hej oh ni allvetande SL. Jag har en liten fråga:
Kan man spela karaktärer som MVKare innan de kommer upp i Hogwartsåldern?
Med detta menar jag då inte att man ska spela de som spädbarn, utan snarare från sexårsåldern eller något sådant? Det låter lite orealistiskt men får man?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Inlägg av Angfiel » 02 aug 2011, 20:40

Ja, det får man :) Om man nu vill det.

WIW
Beauxbatonselev
Beauxbatonselev

Inlägg av WIW » 04 aug 2011, 10:43

Yay! :) Tack för snabbt svar!

Arianna200
Spöke
Spöke

Inlägg av Arianna200 » 23 aug 2011, 18:09

Hej!
Jag är inte riktigt säker på om den här frågan passar in här, men jag undrar om det finns någon sorts vetrinärer i magivärlden. Jag kommer ihåg att Ron fick råttonikum av någon på Eeylops Ugglemarknad i HP del 3, men finns det de som arbetar enbart som vetrinärer till "vanliga" djur och/eller magiska djur? Jag är bara lite nyfiken. :D

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 23 aug 2011, 20:50

Tja, enligt listan på yrken i magivärlden finns ett yrke som heter "djurbotare"... Så jag skulle nog svara ja på den frågan.

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Inlägg av Angfiel » 24 aug 2011, 08:14

Det Gaya sa :)

Skriv svar