Graviditeter

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Kategoriregler
Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.
Skriv svar
Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Segar t.o.m.: 24 dec 2016
Kontakt:

Graviditeter

Inlägg av Traxy » 25 jan 2014, 02:02

Man kan ju göra en himla massa med magi ... och jag har funderat på det där med havandeskap. Alltså, om magiker tycker att mugglarläkare i princip är glorifierade slaktare, så tolkar jag det som att magi kan göra saker som är omöjliga i mugglarvärlden.

Om man ser på IVF och liknande i mugglarvärlden så kan man alltså förbereda en kvinnokropp för havandeskap genom hormonbehandling och sånt, för att föra in befruktade ägg och förhoppningsvis blir det en eller flera bebisar av det. Skulle en häxa kunna genomgå en behandling för att förbereda sin kropp på en graviditet och sedan få ett faktiskt foster inplanterat från en annan kvinna, fullfölja graviditeten och föda ett friskt barn? Någon sorts tredjeparts spöktransferens eller så, tänker jag. Kan man trolldrycka fram en skengraviditet så borde det ju inte vara något problem att göra något liknande som ett sätt att lura kroppen till att tro att den är gravid, för att sedan ... ja, bli gravid på riktigt.

Så här: Rowena och Salazar gökar och Rowena blir gravid men kan/vill av någon anledning inte fullfölja graviditeten. Hennes bästa kompis Helga kan inte få barn och hon och maken Godric vill så gärna ha ett och Rowena kommer på världens bästa lösning! Skulle Helga kunna förberedas och genomgå en procedur på ett magikersjukhus där Rowenas foster (som kanske är ett par månader eller så) på något vänster flyttas med magins hjälp från Rowenas mage till Helgas mage och ~7 månader senare föder Helga sitt efterlängtade barn som om det vore hennes eget?

Om det inte tillåts på St Mungos så skulle det kanske kunna finnas på en dyr privatklinik utomlands?

No reason. :look

Beryll
Magibefolkning
Magibefolkning

Re: Graviditeter

Inlägg av Beryll » 25 jan 2014, 10:33

Magiker har väl så stor hjälp i vardagen av magi att de inte riktigt bryr sig om det mugglarvetenskap? Jag har svårt att riktigt tänka mig sådant i världen som beskrivs i böckerna.

Skulle magiker faktiskt kunna nog för att göra p-dryck, skengraviditetsdryck och liknande föreställer jag mig dock att någon mugglarfödd introducerat det i magivärlden efter inspiration från mugglarvärlden. Även så jag föreställer mig att kameror kommit dit.

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Segar t.o.m.: 24 dec 2016
Kontakt:

Inlägg av Traxy » 26 jan 2014, 02:41

Fast p-dryck känns ju som något de skulle ha kommit på själva för att lösa problemet med oönskade graviditeter, så där tycker jag inte att man måste ha sneglat på hur mugglarna gör. I synnerhet inte som den sagda drycken inte lär funka på samma sätt som våra p-piller gör, genom att påverka hormoner. En p-dryck skulle kunna funka på något helt annat sätt because magi. Kanske gör den kroppen spermiedödande eller något sådant?

Med graviditet tänker jag i samma banor. Ofrivillig barnlöshet lär vara ett problem som finns i magivärlden också, så man har förmodligen kommit på ett sätt att lösa det, oberoende av mugglare. I mugglarvärlden gör man som jag skrev i originalinlägget, så om slutresultatet (graviditet som startades utanför kroppen) är möjligt att åstadkomma i vår värld så måste det väl ändå vara möjligt även i magikernas värld? Fast magiker kan få ännu bättre resultat because magi, därav att man kan överföra en graviditet mellan två kvinnor, vilket lär vara helt och hållet omöjligt i verkligheten. Med tanke på hur osäkra resultaten är med IVF, och att man ganska nyligen har kunnat transplantera en livmoder för första gången med lyckat resultat, tänker jag då. Har man däremot magi istället för oberäknelig biologi att leka med så borde det gå, och dessutom med pålitliga resultat. Varje gång.

Beryll
Magibefolkning
Magibefolkning

Inlägg av Beryll » 26 jan 2014, 09:28

Jag kan tänka mig det på SH, men den värld som beskrivs i böckerna verkar lite för konservativ för att jag ska se det framför mig. Dessutom verkar vi ha rätt olika syn på magi.

Juli
Durmstrangelev
Durmstrangelev

Inlägg av Juli » 26 jan 2014, 11:09

Jag tror också att magivärlden är för konservativ för såna ingrepp även om det kanske rent tekniskt är möjligt att genomföra. Tror snarare att situationen skulle lösas med adoption. Kanske finns det någon skum botare som byter livmoder för bebisen mot en stor summa pengar under bordet så att säga?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Inlägg av Angfiel » 26 jan 2014, 14:37

Min syn på magi är inte "de kan lösa allt vips så fixas det because magic". De har sjukdomar i magivärlden som inte kan botas med magi eftersom det är magiska sjukdomar. De har dödliga sjukdomar som inte går att bota. Man kan ju argumentera för att Moody borde kunnat få ett nytt öga för "vips magi" utan problem eller att George kunde få ett nytt öra för "vips magi" men så verkar det inte funka om det är mörk magi med i beräkningen. Det finns andra saker magi inte kan lösa som att man kan inte trolla fram mat. Magi har uppenbara begränsningar.

Sedan ska man tänka på att bara för att det rent teoretiskt kan lösas med magi så betyder inte det att det finns någon som är bra nog att faktiskt lyckas med det. Sedan lär det vara farligt också en del saker.

Så min fråga blir hur farligt och hur svårt är det att flytta ett foster från en människa till ett annat med magi?

Det funkar inte med spöktransferens eftersom då ska du hålla i det som flyttas och min gissning är att om du håller ett foster som ska in i en annan människa... yeah that won't be pretty :look Och är det förhuvudtaget möjligt att hålla i det utan att det skadas?
Kan man flytta något genom att trolla bort det och sen trolla fram det igen? Vad händer med det medan saken är bort? Slutar fostret existera en stund och är det då möjligt att trolla fram det igen eller har det dött på vägen?
Om man säger att det inte går så måste man alltså operera på båda kvinnorna för att lyckas (som man gör i mugglarvärlden) vilket nog ökar risken för allt som är farligt på samma sätt som i mugglarvärlden. Och frågan är om de skulle få för sig det? Min uppfattning är att idéer som att "skära i folk" och "sy ihop dem" är väldigt barocka och konstiga i magivärlden efter hur de resonerar kring det när Arthur ligger på sjukhuset efter ormbettet. Så frågan är om de inte bara skulle tänka "det går inte men vi kan forska på det och se om det går att lösa i framtiden".

På detta kommer det som andra sagt om saken dvs hur konservativa de är och om de skulle tycka att sånt här är för konstigt när det funkar utmärkt med adoption osv.

Juli
Durmstrangelev
Durmstrangelev

Inlägg av Juli » 26 jan 2014, 18:24

Nu blir jag nyfiken, angående detta med att operationer är konstiga enligt magivärlden, hur är det med förlossningar och kanske framförallt kejsarsnitt? Tänker att bebismagiker kan väl fastna som vilka andra bebisar som helst, eller modern kan få havandeskapsförgiftning eller något motsvarande som gör att barnet måste ut NU. Har nämligen en karaktär som av olika anledningar inte kommer kunna fullfölja sin förlossning och jag hade tänkt mig akutsnitt.

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 23 feb 2014, 18:49

Vad gäller ofrivillig barnlöshet så har det väl redan etablerats på SH att det finns fertilitetsbrygder? (Om jag inte missminner mig var det förklaringen till varför familjen Kincaid skulle ha tolv ungar - en fertilitetsbrygd som hade slagit lite slint och fortsatt vara verksam alldeles för länge... även om planerna för den familjen runnit ut i sanden lite, så brygden kanske inte räknas som något godkänt längre?)... det känns också som en mycket mer logisk lösning från magikernas sida, att försöka göra någon mer fertil med magi. Troligtvis funkar väl detta mest bara på de som har låga värden, men inte de som är helt infertila...? Är någon helt infertil så är det nog kört, och tror inte de skulle försöka flytta över foster och dylikt i så fall.

Tror snarare att om Rowena blir gravid och vet att hennes bästis Helga gärna vill ha barn, men inte får några trots fertilitetsbrygder hit och dit... så får Rowena helt enkelt antingen göra abort eller genomgå graviditeten och sedan erbjuda barnet till Helga.

Håller med Leffe om att det känns lite att vara inne på fel spår att tänka att magiker skulle försöka sig på något sådant. De har på många sätt mer avancerad medicin än vi har i mugglarvärlden, men jag tror inte riktigt de skulle få för sig att försöka flytta ett foster från en kvinna till en annan.

Är graviditeten fullföljd och barnet fastnar kan de väl kanske få för sig att göra kejsarsnitt, men det är ju en rätt annorlunda situation om barnet är utvecklat nog för att kunna leva utanför modern (det tidigaste ett barn fötts och överlevt är vid 22 veckor, om jag inte missminner mig. Generellt sett så räknar man med att majoriteten av barnen som föds efter 28 veckors graviditet kommer överleva - detta är då alltså i sjunde månaden.)... Att operera för att få ut barnet när situationen är livshotande... okej, kanske.

Freyda
Borta t.o.m.: 04 dec 2014
Segar t.o.m.: 04 dec 2014

Inlägg av Freyda » 11 aug 2014, 00:09

Kanske finns det någon form av avancerad utvidgningsförtrollning som används istället för kejsarsnitt? Som antagligen är väldigt smärtsam/påfrestande på den som föder men som gör att man enklare kan plocka ut barnet ur den öppning som redan finns :look

Skriv svar