Hur låser magiker sina bostäder?

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Kategoriregler
Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.
Skriv svar
systerklister
Segar t.o.m.: 01 jan 2017
Kontakt:

Hur låser magiker sina bostäder?

Inlägg av systerklister » 10 aug 2014, 11:30

Hoppla!

Hur låser magiker ytterdörren till sina bostäder?
Jag har tänkt på en grej, och det är att om de bara låser den med en vanlig nyckel så kan ju vem som helst låsa upp den med alohomora. Vilket borde gälla om de låser den med magi också (Colloportus), i och för sig. Eller finns det fler magiska låsningsbesvärjelser, som kanske är avsedda för just detta bruk?

Och kan man transferera sig in i någons bostad för att göra illgärningar, typ inbrott osv?

Vad tror ni? :)

Spirry
Magibefolkning
Magibefolkning

Re: Hur låser magiker sina bostäder?

Inlägg av Spirry » 10 aug 2014, 12:09

Jag ska berätta om ett inbrottslarm Will installerat när jag kommer hem.

Lily
Durmstrangelev
Durmstrangelev

Inlägg av Lily » 10 aug 2014, 12:17

Om man använder Colloportus kan man inte öppna dörren med alohomora

systerklister
Segar t.o.m.: 01 jan 2017
Kontakt:

Inlägg av systerklister » 10 aug 2014, 12:26

Gör det, Spirry!

Är det så på SH? För colloportus och alohomora är s.k. counter-charms, alltså så funkar de på varandra med motsatt verkan :) I alla fall i Rowlings värld :look

Liz
Segar t.o.m.: 01 sep 2016

Inlägg av Liz » 10 aug 2014, 12:52

Alltså jag har alltid tänkt mig att man använder någon slags formel för att låsa och låsa upp dörrar, dvs inte Alohomora eller Colloportus. Sedan har jag också alltid tänkt att magikern/a som bor i lägenheten/huset/godset lägger en slags skyddsförtrollning över det, som sätter igång ett slags larm när någon som inte tillhör familjen/släkten transfererar sig in/använder flampulver.

Foxears
Hogwartsrektor
Hogwartsrektor
Borta t.o.m.: 07 dec 2014
Segar t.o.m.: 10 dec 2014

Inlägg av Foxears » 10 aug 2014, 17:43

Nej, man kan inte transferera sig in i någons bostad. Det står någonstans i böckerna, tror det är när Harry transfererar sig med Dumbledore och frågar varför de inte transfererar sig rakt in i huset. Dumbledore svarar att det är oartigt och att de flesta magikerhus har en formel som skyddar mot detta.

Spirry
Magibefolkning
Magibefolkning

Inlägg av Spirry » 08 jan 2015, 19:34

Nu har jag kommit hem. :look

Inbrottslarmet jag skulle berätta om för några månader fungerar på följande sätt:
Det är typ en formel som man lägger över hela lokalen och som är kopplad på nåt magiskt sätt till de som bor där. Om en person som är ovälkommen där i de boendes ögon kommer in i lokalen känns det som om den ovälkomna gästen befinner sig i en stekpanna som sakta men säkert värms upp tills dess att golv, väggar, möbler och allt annat man kan försöka söka skydd hos känns som om det försöker steka en, aka allt känns så freakishly hot att man inte kan stanna kvar där om man inte vill känna sina skosulor och så småningom fotsulor fräsa bort. Tänk svart asfalt en varm sommardag. Tror formeln kan urskilja vilka som är välkomna och vilka som inte är det och bara drabba de ovälkomna även om flera slag vistas där. I stort sett är det som feberfunktionen vi alla besitter i våra kroppar.

Skriv svar