Durmstrangs rektor Svarar

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Kategoriregler
Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.
Skriv svar
Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Durmstrangs rektor Svarar

Inlägg av Angfiel » 04 feb 2008, 01:57

Här ställer ni korta, enkla frågor (som förmodligen har korta, enkla svar) till DURMSTRANGS REKTORER. Detta är istället för att skicka PM till Angfiel och Gaya(eller Morian).

Exempel: Får jag ha en elev på DS? Vad finns det för regler på skolan? osv

Fearsome

Re: Durmstrangs rektor Svarar

Inlägg av Fearsome » 11 okt 2009, 13:47

Vad är det för krav för att få spela en elev på Durmstrang? (jag tycker det verkar jättekul!) :)

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 11 okt 2009, 15:26

För att få skaffa sig en Durmstrangkaraktär ska man vara minst 15 år (eftersom skolan är hård, har mycket straff och kamratuppfostran och så vidare), och ha spelat upp en Hogwartskaraktär från ettan till tvåan.

Fearsome

Inlägg av Fearsome » 11 okt 2009, 19:02

Tack :)

HenrikJ
Beauxbatonsrektor
Beauxbatonsrektor

Inlägg av HenrikJ » 23 dec 2009, 12:39

Ja fyller snart femton och då samma dag så kan ja ansöka om en DS karaktär??

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Segar t.o.m.: 24 dec 2016
Kontakt:

Inlägg av Traxy » 23 dec 2009, 12:58

Japp, det stämmer.

elin95
Durmstrangelev
Durmstrangelev

Inlägg av elin95 » 12 jun 2011, 17:28

Jag förstår nog inte riktigt det där med betyg..., är det meningen att man ska få ett betyg efter varje lektion eller efter alla lektioner? :look

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Inlägg av Angfiel » 26 jan 2012, 14:19

Oj, den här frågan har jag heeeelt missat. Ja läraren ger eleven ett betyg efter varje lektion och sen räknas de betygen ihop i ett medel som är slutbetyget för det året :)

Funa
Spöke
Spöke

Inlägg av Funa » 28 jul 2014, 09:38

Hej!
Jag undrar om jag får spela med min professor Boyko Asenovich Zdravkov, och vilka ämnen han i så fall har kvar?
Nekromanti hoppas jag verkligen, men eftersom vi inte har någon elev som börjat läsa detta ännu så har han ju vikarierat. Det fortsätter jag gärna att göra.

Hepp!
Och Gosmos!

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 14 aug 2014, 21:54

<systerklister> jag har tänkt på en annan sak: läser DS-personalen elevernas ingående/utgående post?
<systerklister> eller finns det något magiskt system som känner av om "förbjudna" ord eller ämnen nämns i brev?
<Gaya-away> jag troooor Leffe och ja sa att den generellt sett inte läses, men det kan ske stickprovskontroller ibland
<Gaya-away> vi diskuterade det en gång, men är rätt länge sen nu, så kommer inte ihåg helt säkert
<Gaya-away> skulle det vara så att man bli påkommen med att göra något direkt olämpligt så kan det ju bli så att all korrespondens kontrolleras
<systerklister> vad kan man få för straff då? eller är korrespondenskontroll det?
<Gaya-away> jag vet faktiskt inte riktigt
Så, jag dubbelkontrollerade med Leffe vad vi sagt, och detta är vad vi kom fram till:

Det mesta av breven till och från Durmstrang läses inte, men ibland utför lärarna stickprovskontroller, så man kan komma undan med både ditt och datt i breven, men det är definitivt inte säkert. Hojta gärna till Leffe eller mig om ni vill att skolan ska läsa just det där brevet som avslöjar något fuffens (och tänk på att allt de skriver kan komma att läsas av någon)...

Vad gäller paket så är det i princip helstopp på sådant - eftersom barnen bara får ha med sig två objekt som är max 30*30*30 cm (dvs 30 cm i kubik) så kan föräldrarna inte skicka dem fler saker... det finns dock två undantag: 1) Om eleven bara tog med sig ett (eller inga) objekt, eller om ett av elevens objekt förstörs/skickas hem till föräldrarna, så får föräldrarna skicka något nytt, så länge det också är litet nog. 2) Föräldrarna kan få skicka ett litet antal ätbara saker varje år. Tänk typ en handfull kola/karameller/liknande, max en gång i månaden. Detta eftersom det är ätbart och inte kommer vara något som eleven behåller, därmed gör skolan ett litet undantag för detta, så länge det inte handlar om några stora mängder, eller att eleven ifråga får det alltför ofta.

Blir man påkommen med att skriva om något fuffens så lär all ens korrespondens kontrolleras ett tag framåt. Beroende på hur allvarligt fuffens det är kan man dessutom råka på andra straff också. Det kan vara allt från poängavdrag till strafftjänst till relegering (ska ju dock vara något extremt allvarligt, eller återupprepade förseelser, för att man ska bli relegerad från skolan)...

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 19 aug 2014, 17:58

<systerklister> Gaya-away, det finns väl gott om manliga balettdansörer ändå?
Har tagit ett snack med Leffe om detta:

Durmstrang är skolan för ryska imperiets elit/överklass. De som går på skolan är framtida storpampar - dels många adelsmän vars främsta sysselsättning i livet kommer vara att helt enkelt ta hand om och styra sina respektive områden, dels de som är ämnade för politiken, och sen också ett par andra prestigefyllda jobb som advokater och doktorer. Sådana yrken är vad den stora majoriteten av Durmstrangs elever är ämnade för. Ett par stycken kan kanske få ta en liten omväg och hitta på något annat innan de en gång för alla stadgar sig med ett respektabelt yrke (till exempel får ju en del av dem kanske leka quidditchspelare ett par år), men det är ändå klart att sådana saker mest bara är något man gör ett litet kort tag i sin ungdom.

Balettdansare, skådespelare, musiker och sångare är på det stora hela inte medlemmar av överklassen. De kan vara jätteduktiga, och de kan bli kända, men de hamnar ändå i en separat grupp från eliten. Överklassen kan ibland beundra deras förmågor, och de duktigaste kan bli inbjudna på fester någon gång ibland, men de är ändå arbetare, och ses kanske inte som helt rumsrena.

Många av Durmstrang-barnen (särskilt flickorna, men även några av pojkarna) kan nog ha tagit ett par lektioner i balett, då man lär sig mycket om hållning och att röra sig graciöst, etc, där... men för den absoluta majoriteten av dem så är detta en barndomsgrej som man slutar med när man börjar skolan (om intet annat så är det väldigt svårt att fortsätta öva på skolan, då det inte direkt finns några lokaler för dem att öva i där, och lärarna lär ju inte vara överdrivet uppmuntrande)... sen så är det ju klasskamraterna också, som i många fall (särskilt bland pojkarna) lär anse att någon som dansar balett är barnslig/mesig...

Om vi går utanför Durmstrang däremot så lär det absolut finnas en hel del manliga (och kvinnliga) balettdansörer. De kommer dock i första hand från medelklassfamiljer (ibland kanske rentav från underklassfamiljer). Eftersom Ryssland är stort, och eftersom magikerna inte har TV/film så finns en hel del utrymme för teater/opera/balett.

Så, för att sammanfatta svaret: Det finns säkerligen en hel del manliga balettdansörer i Ryska Imperiet, men de flesta av dem går inte på Durmstrang.

Embli
Durmstranglärare
Durmstranglärare
Borta t.o.m.: 04 dec 2014
Segar t.o.m.: 04 dec 2014

Inlägg av Embli » 07 feb 2015, 17:42

Får eleverna hygienprylar av skolan? Deodorant, mensskydd, kam/hårborste, tandkräm, whatever. Allt sådant som de faktiskt behöver. Jag antar att de får det men vill vara på den säkra sidan. Är det i så fall någon begräsning på förbrukningsvaror, som det är på bläck och liknande? I stil med att du får en tub med tandkräm och sen förväntas den faktiskt räcka eller är det något eleverna utan problem frågar om mer av allteftersom?

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 07 feb 2015, 21:15

Alltså, nu har jag inte snackat med Leffe om detta än, men jag kan säga helt säkert att ja, de får grejerna de behöver av skolan, eftersom de inte vill att eleverna påverkas alltför mycket utifrån. Vad gäller eventuella begränsningar på det är min instinkt att de nog får mer så länge som de håller sig inom vettiga gränser (dvs, om en tub tandkräm "ska" räcka åtta veckor, men tar slut efter sju, no problem. Tar den slut efter en vecka... kanske de blir lite kinkigare)... men ja, detta med begränsningar har jag inte snackat med Leffe än, så ta det med en nypa salt, så återkommer vi, typ. :look

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Inlägg av Angfiel » 09 feb 2015, 13:49

Som Gaya säger så skulle jag också säga att om det är nått de behöver som hygienprylar så är dety generellt inte ett problem att få nytt när de behöver, men de måste gå till vaktmästaren och be om nytt varje gång det tar slut. De antar att det håller nere onödigt användande och de förstår att tjejer med extremt långt hår kanske behöver använda mer balsam än en kille utan hår exempelvis. Om de använder väldigt mycket av något som går en hel del över vad genomsnittet säger så skulle jag säga att skolan "skickar en faktura" hem till föräldrarna (hur nu magiker gör det) och kräver in pengar för det och får de inte betalningen så kan eleverna nekas att hämta ut mer än bara det absolut nödvändigaste.

Edit: Här lär det även vara skillnad på elever med högre status (som får mer generellt) och elever från Orjol (som nästan aldrig nekas om det inte är extremt användande vi pratar om).

Embli
Durmstranglärare
Durmstranglärare
Borta t.o.m.: 04 dec 2014
Segar t.o.m.: 04 dec 2014

Inlägg av Embli » 22 mar 2015, 04:21

Det kanske finns info om det här men i så fall hittar jag den inte... Post på Durmstrang. Förväntas den komma vid en särskild tid? På Hogwarts är det ju frukosten som gäller men de kanske inte vill avbryta hela bordsdam/bordsherresituationen they've got going on... Är det vid frukosten, på morgonen/kvällen i elevhemmet eller på något annat vis?

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 15 apr 2015, 23:41

All korrespondens går genom skolan. Det vill säga, vill du skicka ett brev så ger du det till en husalv, alternativt din husfar/husmor, som sedan vidarebefodrar posten. På samma sätt lär inkommande post till Durmstrang gå till Durmstrang i första hand, varpå husalver (eller husfar/husmor) delar ut det. Detta eftersom vi sagt att det är möjligt att Durmstrang utför stickprovskontroller på korrespondens ibland.

Posten delas definitivt inte ut vid måltiderna. Den delas ut i elevhemmen, på kvällstid. Ettorna och Jastreb får post två gånger i veckan, en gång mitt i veckan och en gång på helgen. Orjol får post tre gånger i veckan, två gånger under veckan och en gång på helgen. Grif får bara post en gång i veckan, på helgen.

Posten delas vanligtvis ut genom att husalverna på magisk väg låter breven dyka upp direkt på elevernas skrivbord, men kan i undantagsfall delas ut direkt av husfar/husmor om de vill prata med sina elever, eller har annat skäl att uppsöka respektive elevhem.

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 29 feb 2016, 09:00

Fick för ett tag sedan frågan (jag kommer inte ihåg från vem) om vilken ålder det är vanligast att man börjar på DS, och detta är vad jag tänker.

Pojkar: 10 år - 15%. 11 år - 20%. 12 år - 40%. 13 år - 25%.
Flickor: 10 år - 20%. 11 år - 35%. 12 år - 30%. 13 år - 15%.
Totalt: 10 år - 17,5%. 11 år - 27,5%. 12 år - 35%. 13 år - 20%.

Med andra ord, det beror på kön. För pojkar är det lite vanligare att börja senare, både eftersom de mognar mentalt lite senare än flickorna, och eftersom det är en klar fördel att ha växt till sig lite fysiskt innan de börjar på skolan. Tyngdpunkten för pojkar ligger på att börja när de är 12, följt av 13, 11, och 10. Två tredjedelar av pojkarna är 12-13, en tredjedel är 10-11. Att komma in på skolan som 10-åring är definitivt imponerande, men det är ännu mer imponerande om man därefter faktiskt lyckas bra med skolan, i och med att det kan vara svårt att riktigt visa sig duktig i alla ämnen när man jämförs med de som är tre år äldre.

Det har spelats en del på att vissa familjer inte låter barnen (särskilt pojkar) ta provet förrän de är 12-13 år, vilket är rätt troligt när man tänker efter på vilka fördelar det ger. Pojkar har ju dessutom inte lika stor press på att gifta sig unga, och även om de skulle göra det är det inte som om de måste avsluta sina studier om de skulle börja skaffa barn.

Flickor, å andra sidan, börjar i regel lite tidigare. De mognar tidigare än pojkar, och har inte särskilt mycket fysiska krav att uppfylla, vilket gör det mycket lättare för flickor att utmärka sig i skolan även om de börjar tidigt. För flickor ligger därmed tyngdpunkten på att börja vid 11 års ålder, följt av 12, 10, och 13. Det är lite mer skämmigt att komma in vid 13 års ålder för flickor än det är för pojkar. Självklart kan man ha nytta av att ha haft mer teoristudier som 13-årig flicka, men det är inte lika påtagligt som för pojkarna. Det är fortfarande rätt imponerande att komma in som 10-åring, och även om man har lite förväntningar att leva upp till i så fall är det inte lika svårt att uppfylla dessa som det är för en 10-årig pojke. Två tredjedelar av flickorna är i åldern 11-12.

Flickor uppmuntras (eller tvingas :look ) i regel att gifta sig yngre än killarna. Detta är ytterligare en anledning att det ses som bra att börja skolan tidigt för flickorna, så att de kan ha slutfört en större del av sin utbildning innan de blir giftasvuxna. Särskilt i och med att om de gifter sig medan de fortfarande går på skolan så måste de hoppa av om de blir gravida.

Totalt ligger därmed tyngdpunkten för pojkar och flickor sammanlagt på 12 år, följt av 11, 13, och 10. :)

Skriv svar