Fråga om magivärlden

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Kategoriregler
Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.
Skriv svar
Aeris-Chan
Spöke
Spöke

Fråga om magivärlden

Inlägg av Aeris-Chan » 24 nov 2009, 18:32

Jag har en fråga, gällande magi världen och hel/halvblods trollkarlar.
Vet inte säkert om denna fråga ska vara här..? Men i alla fall.

Om en renblodig trollkarl/häxa och en ynk får ett barn, räknas då barnet som hel eller halvblodstrollkarl?
Hoppas någon har något bra svar. ;-)

Embli
Durmstranglärare
Durmstranglärare
Borta t.o.m.: 04 dec 2014
Segar t.o.m.: 04 dec 2014

Re: Fråga om magivärlden

Inlägg av Embli » 24 nov 2009, 18:33

Tre fjärdelars? :look

Foxears
Hogwartsrektor
Hogwartsrektor
Borta t.o.m.: 07 dec 2014
Segar t.o.m.: 10 dec 2014

Inlägg av Foxears » 24 nov 2009, 20:02

ynket är ju en trollkarl/häxa som inte har magisk kraft
om man ser ynk som motsats till mugglarfödd så borde den ha motsatt effekt angående barnen

mugglarfödd + helblod = halvblod
trots att mugglarfödd är en magiker så räknas den inte riktigt

alltså borde ynk + helblod = helblod... eftersom hen trots allt har magisk bakgrund.
dock så är jag inte 100% säker.

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Segar t.o.m.: 24 dec 2016
Kontakt:

Inlägg av Traxy » 24 nov 2009, 23:57

Flyttade tråden till rätt ställe. O0

Jag skulle säga helblod. En ynk är ändå ju barn till två magiker, så en ynk är ju ett helblod, bara det att de saknar magisk förmåga.

Det snåriga är att försöka reda ut om icke-magiska barn födda till en magisk förälder och en mugglare är ynkar eller mugglare (ännu värre om det är en mugglare och en ynk!), men när Gaya och jag diskuterade det igår så kom vi fram till att det nog beror på om barnen blivit uppfostrade i mugglar- eller magikervärlden. Seamus Finnegans mamma kom ju inte ut som häxa förrän Seamus fick antagningsbeskedet, så alltså borde han ha blivit uppfostrad som en mugglare. En av mina elever, Zoe, har en mamma som är häxa och som inte avslöjar det förrän Zoe ska börja på Hogwarts. Zoes storasystrar skulle jag klassa som mugglare, eftersom de aldrig har haft någon kontakt med magikervärlden och de har inga magiska förmågor. :)

Totoro
Magibefolkning
Magibefolkning
Borta t.o.m.: 04 dec 2014
Segar t.o.m.: 04 dec 2014

Inlägg av Totoro » 29 nov 2009, 17:03

Dumbledore säger ju att Harry är halvblod trots att hans mamma är häxa, för att hon är mugglarfödd och ja, Ni vet vem är ju också det, eftersom hans mamma var häxa och pappa mugglare så... :look

Safir

Inlägg av Safir » 04 aug 2010, 15:40

TraXy skrev:Zoe, har en mamma som är häxa och som inte avslöjar det förrän Zoe ska börja på Hogwarts. Zoes storasystrar skulle jag klassa som mugglare, eftersom de aldrig har haft någon kontakt med magikervärlden och de har inga magiska förmågor. :)
Fast jag blev tvungen att ändra April Conants två äldre syskon från mugglare till häxa + ynk när jag ville att hennes storasyskon skulle vara just mugglare.
Mamman är häxa, pappan mugglare (men pappans storebror är däremot magiker (smutsskalle), det var via honom som Aprils föräldrar träffades).
Jag fick veta att det inte var OK med 2 ynkar och 2 magikerbarn (April har en lillebror med) i en familj, främst efersom ynkar är rätt ovanliga.
De bor på en hästgård i Wales och lever som mugglare, även farbrodern lever som mugglare inne i staden.

Inte för att det spelar någon roll nu längre, men jag ville bara nämna det.

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Inlägg av Angfiel » 04 aug 2010, 17:47

Ja, man kan ju inte ha en mamma som häxa och själv vara mugglare. Då är man ju halvblod och har man inga magiska krafter då klassas man som ynk.

Grejjen med detta svaret är lite som de klassiska hönan eller fjädern, vilket kom först. Det finns lika många svar som det finns personer. En del skulle klassa Harry som fullblod, en del som halvblod och några riktigt fanatiska skulle säkert kunna kasta ur sig smutsskalle till honom bara för att han har en mugglarfödd mamma och är uppväxt bland mugglare. Det beror alltså på vem man frågar. Det finns inga självklara svar. Jag personligen skulle tycka att ett barn till en ynk och en fullblod skulle bli ett halvblod, men att se det som fullblod är ju heller inte fel så... ja det är upp till den som ska svara. På samma sätt är det för karaktärerna. Ett barn till en ynk för en fullblodsfanatisker skulle antagligen klassas som minst halvblod om inte nått ännu värre, och nån som inte bryr sig kanske skulle rycka på axlarna och säga att det kvittar väll :P

LillaGris
Spöke
Spöke

Inlägg av LillaGris » 25 jun 2011, 13:31

Jag har en fråga om slutet på Harry Potter och dödsrelikerna, om det är någon som inte har läst den, så titta inte.

Harry avväpnade ju Draco, så att Harry fick Dracos trollstav, men han borde väl inte vara ägare till fläderstaven också då? Det är ju som om Hermione avväpnar Ron så får Hermione alla stavar som Ron skaffar. Så Ni vet vem borde väl inte ha dött?

Kyashi
Sorteringshatt
Sorteringshatt

Inlägg av Kyashi » 26 jun 2011, 17:01

Harry avväpnade inte Draco med någon formel, utan med våld. Därför blev han ägare till alla de trollstavar som var Dracos just då. Jag vet inte om det alltid är så, eller om det är för att fläderstaven helt enkelt vill ha den mäktigaste som ägare, och därför väljer Harry framför Draco.

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Inlägg av Angfiel » 26 jun 2011, 20:11

Trollstavar väljer sina ägare och som det verkar så väljer flädertrollstaven (The Elder Wand) ägare efter vem som har besegrat/avväpnat den tidigare ägaren och blir då lojal mot den nya ägaren. För att besegra någon tror man från början att man måste döda den personen men det räcker med att man avväpnar den här personen eller som i Harrys fall; med fysiskt våld tar Dracos trollstavar. Tittar man på tjuven dvs Grindewald räcker det faktiskt t.o.m. att man snor trollstaven från personen så äger man den.

Wandlore på det sättet verkar vara väldigt avancerat och det är som sagt oklart om det gäller alla trollstavar eller som The Elder Wand är speciell på hur den byter ägare. När det gäller att byta ägare utan att man tar själva trollstaven tror jag att just den trollstaven är ganska unik.

Alla Dracos nya trollstavar äger han dock inte eftersom det är de som Draco vid tillfället äger som han tar, inte alla han någonsin kommer att äga.

Skriv svar