Två separata frågor: DS-transport & kultur i magivärlden

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Kategoriregler
Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.
Skriv svar
systerklister
Segar t.o.m.: 01 jan 2017
Kontakt:

Två separata frågor: DS-transport & kultur i magivärlden

Inlägg av systerklister » 25 jun 2014, 23:36

Hej hopp.

1. Hur tar sig DS-elever till och från skolan? Har de något speciellt färdmedel, likt Hogwartsexpressen, eller kör de medtransferens/använder flyttnyckel? Vad annat?
2. Vad finns det för kulturinstitutioner i den brittiska magivärlden? Jag vet att det finns en spelad musikalskådespelare, vilket borde innebära att det finns någon slags teater eller liknande venue där musikaler kan spelas. Kan det möjligtvis finnas ett konserthus för uppförandet av klassisk musik och andra konserter? Känns ju inte helt orimligt om det inte är så stort :tihi Hur fritt får man spela på sådant? Jag har planer om en symfoniorkester nämligen.

Tackar och bockar!

Spirry
Magibefolkning
Magibefolkning

Re: Två separata frågor: DS-transport & kultur i magivärlden

Inlägg av Spirry » 26 jun 2014, 18:48

2. Det finns minst ett par teaterbyggnader, förmodligen fler, då teaterlivet är populärare i magivärlden, eftersom tv och film inte finns. Konserthus finns det ABSOLUT. Utöver det finns det även andra lokaler för spelningar av olika slag. TDP har t.ex. rapporterat från en Jinx-konsert i en pub-liknande lokal, då passande för en lite mindre konsert alltså. För större konserter, i stil med World Wizard Concert och liksom maffiga grejer är det nog vanligare att det byggs upp tillfälliga utomhusarenor snarare än att det inhys i någon undangömd lokal, då det ju krävs stora grejer som är svårare att dölja för mugglare. De lokaler som ändå finns, t.ex. konserthuset/en, ligger sällan mitt inne i städer, eftersom man aldrig kan veta hur hållbar en ljudisoleringsformel är, tänker jag.
Mvh, nöjesfiluren.

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Re: Två separata frågor: DS-transport & kultur i magivärlden

Inlägg av Gaya » 26 jun 2014, 21:05

1. Från Durmstrangs infosida:
Det finns två sätt att ta sig till skolan. Antingen kan man färdas över de iskalla tundrorna, ta sig över det väldiga havet som sträcker sig över vidderna och för att sedan bestiga de branta bergen. Eller så kan man välja att ta en båt ifrån den närmsta magikerbyn Siringorod, färdas längst smala åar och över större sjöar för att sedan sjunka ner i den stora sjön Ozero Zirnitra nedanför berget i fråga, susa fram under vattnet genom en bergspassage och komma upp i en grotta där man kliver av båten för att följa en slingrande trappa uthuggen ur berget och upp till skolområdet.
Eleverna tar sig till skolan på det andra sättet, dvs alla färdas till magikerbyn Siringorod på egen hand och tar båt därifrån. Till Siringorod tar de sig på egen hand, flampulver, portnycklar, eller någon vuxen som transfererar dem. Eftersom mugglarfödda i princip aldrig går på DS (då man måste skriva in sig på skolan i god tid för att få en chans att ens ta provet, och mugglarfödda vet ju inte om detta...) så vet jag inte riktigt hur det löses om någon sådan ändå skulle ta sig in på skolan, men troligtvis skulle det lösas på något vis ändå om en mugglarfödd på något konstigt vis skulle klara provet.

Skriv svar