Skilsmässor i MV

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Kategoriregler
Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här (eller i det andra forumet), innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Hogwarts ställs i det andra forumet.
Skriv svar
Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Segar t.o.m.: 24 dec 2016
Kontakt:

Skilsmässor i MV

Inlägg av Traxy » 20 jan 2015, 00:57

Har funderat på en grej ... Om man bortser från att HP-världen är väldigt "och så levde de i lyckliga heteronormativa par i alla sina dagar" så undrar jag hur de ser på skilsmässor. Nu tror jag att skilsmässor inte är något ovanligt eller konstigt i MV som sådan, eftersom de inte lever på stenåldern, men vad tror ni gäller om det är högre upp i samhällsklasserna?

Kan tänka mig att det är ganska vanligt eller i alla fall okonstigt i låg- och mellanklasserna, men om man kommer upp i övre mellanklass/status och överklass/högstatus, "kan" man skilja sig då om man skulle vilja? Rent lagligt borde det väl gå om det går för andra, men är det totalt socialt tabu att skilja sig om man är högstatus? Och om man är fast i ett olyckligt äktenskap så får man helt enkelt finna sig i det "tills döden skiljer dem åt"?

Beryll
Magibefolkning
Magibefolkning

Re: Skilsmässor i MV

Inlägg av Beryll » 20 jan 2015, 11:14

Vad baseras äktenskap på från början i magivärlden? Många mugglarfödda som tyckte det var trevligt? "Affärsuppgörelser" (typ arrangerade äktenskap på Durmstrang)? Hålla reda på vem som förmodas vara pappa till vem?

Hur det såg ut bland mugglare förr känns också som en bra grej att kolla. Om man vet vad äktenskapet innebär när det ingås borde det vara lättare att gissa vad en skilsmässa får för konsekvenser. Äktenskap för att befästa en allians mellan två släkter lär vara svårare att bryta än de som är en trevlig ceremoni bara.

wheevil

Inlägg av wheevil » 20 jan 2015, 12:35

Nu står inte det här i släktinfon, men jag spelar lite på att Van Der Zee (mellanstatussläkt) inte ser så positivt på skilsmässor. Det är lite allmänt skamligt sådär på ett hörn. Inte så att folk blir uteslutna av det utan mer att det orsakar skvaller och att andra medlemmar i släkten ser lite snett på personerna. Så om personer vill undvika det är de fast i ett olyckligt äktenskap.

I övrigt spelar jag på att det inte är en stor grej i mina släkter, utan mest en personlig kris. Så det kanske beror mycket på släkternas värderingar? Mer konservativa släkterna är? Till exempel lågsatatussläkter som vill arbeta sig uppåt kanske kan tycka att det är jättepinsamt/skamligt med skilsmässor för att det inte bidrar till släktens status utan snarare sänker den ännu mer?

Foxears
Hogwartsrektor
Hogwartsrektor
Borta t.o.m.: 07 dec 2014
Segar t.o.m.: 10 dec 2014

Inlägg av Foxears » 20 jan 2015, 13:35

Jag läste en fanfiction som hade premissena att om man ingick ett magikeräktenskap och fick barn så kunde man inte skilja sig sen, då skulle man dö. :look Det var inte så fruktansvärt humant, så det tycker jag vi skiter i.

Jag har en känsla av att mentaliteten hos många av de mer renblodsivrande familjerna (oavsett social status) så gifter man sig för att försäkra en fortsatt renblodig släktlinje. I släkten Eisenhower, som är min högstatussläkt, så har jag inte skrivit ut någon information om hur de ser på skilsmässor, men jag tänker mig att det inte är någonting man gör. Det är inte riktigt ett alternativ. Om någon mot förmodan skulle göra det så ses det som väldigt udda och avvikande från hur det ska vara. Det kan vara lite som att erkänna att man misslyckats, vilket man inte bör göra, man bör arbeta för att få det att fungera istället. Om ett äktenskap slutar att fungera så kommer man kanske överrens om någonting sinsemellan (köpa en separat lägenhet, bo i varsitt sovrum, eller vad som nu fungerar), fortsätter vara gifta och håller en god fasad utåt.

Beryll
Magibefolkning
Magibefolkning

Inlägg av Beryll » 20 jan 2015, 15:18

Slutet i Foxears inlägg påminner mig om en anekdot från Uppsala. Det finns ett hus som kallades "kvinnohuset" eller liknande. Berättelsen är att det var ett gift par som bodde där, men som kom så dåligt överens att de bodde på varsin våning. Möjligen hade de rentav egna ingångar, kök etc. När mannen dog och paret var barnlöst så gjorde änkan huset till någon typ av nyttig lokal (skola eller liknade) och bestämde att ingen man fick sätta sin fot i huset. Det höll även efter hennes död fram tills huset var i uselt skick och de var tvungna att ta in hantverkare. Numera är det andra verksamheter i huset.

Poängen var: det är fullt realistiskt att rika par som inte accepterar skilsmässa löser det genom att flytta isär inom samma hus. I ryska magivärlden vore det inte orimligt om separata sovrum är normen bland de högsta om de är kvar på tidigt 1800-tal mentalt i jämförelse med mugglarvärlden.

Shetani
Durmstrangelev
Durmstrangelev

Inlägg av Shetani » 20 jan 2015, 15:29

Parent Lestrange är ju gifta mest för att det är så "det ska vara", fanns inte mycket kärlek i det förhållandet. Å andra sidan nämns http://harrypotter.wikia.com/wiki/Celestina_Warbeck, och att hon har gift sig tre gånger och skiljt sig två.

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 20 jan 2015, 19:49

Jo, men Lestrange är ju fina muppar, medan Celestina Warbeck mest bara är känd. Tänk liksom hur mycket liv det var när Charles och Diana skulle skilja sig, jämfört med [insert valfri musiker/skådespelare som skiljt sig här]. ;)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Segar t.o.m.: 24 dec 2016
Kontakt:

Inlägg av Traxy » 21 jan 2015, 00:18

Tack för tankegångarna, gott folk! Jag tror också att om ett äktenskap är till för att förena två släkter så är det så gott som omöjligt att backa ur. Som sagt, Charles och Diana.

Orsaken till att jag började fundera är för att jag först tänkte mig en (A-A) karaktär som änkeman men sedan kom jag på att han kanske kunde vara frånskild istället. Men njae det funkar nog inte. Frugan får nog trilla av pinn ändå. Eller så får han vänstra. :plot :wiee

Liz
Segar t.o.m.: 01 sep 2016

Inlägg av Liz » 21 jan 2015, 00:30

Alltså vet inte om det är relevant att jag säger detta, men tänker dela med mig av det ändå :look
Jag kollar på en hel del perioddrama-serier, brittiska sådana ofc, och de familjer som har hög status i samhället skrivs det ju om i dagstidningarna. Och jag hade en idé om förut att ha en spelad frilansare som skrev skvaller kring högstatusfamiljerna på SH... i typ The Daily Prophet och säkert andra tidningar också. Så jag tror som de andra säger, att skilsmässa inte är "förbjudet" som så, men det är nog inget människor i de högre samhällsklasserna gör, och skulle de få för sig att göra det, kan de ge sig på att det snarast möjligt står i tidningarna. Egentligen alla saker som förr i tiden sågs som "tabu" (skilsmässor, utomäktenskapliga barn, affärer utanför äktenskapet (särskilt om det är en kvinna som gör det!), folk som slösar bort släktens pengar, lösaktighet osv) tror jag fortfarande ses som "tabu" i magikervärlden. Jag har alltid tänkt mig att magikervärlden ligger kvar typ i början av 1900-talet vad gäller utveckling av samhället osv. Så allt, även skilsmässor, är saftigt skvaller! Så jag tänker mig att det florerar runt en massa skvaller om de fina familjerna i magikervärlden, hela tiden, och att alla är mer eller mindre medvetna om detta - vilket är varför man försöker undvika skandaler så man inte ger gamarna mer att skriva om.

Gaya
Durmstrangrektor
Durmstrangrektor
Kontakt:

Inlägg av Gaya » 21 jan 2015, 01:08

Låter väldigt bra sammanfattat. Skilsmässor finns, men de är inte alltid en praktisk möjlighet, särskilt när man kommer upp sig i status lite. Det går så klart att skilja sig även i övre samhällsklasserna, men det kommer bli faslig kalabalik i såna fall, och kan ha konsekvenser för båda de inblandades familjer.

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Inlägg av Angfiel » 21 jan 2015, 08:09

Liz skrev:Alltså vet inte om det är relevant att jag säger detta, men tänker dela med mig av det ändå :look
Jag kollar på en hel del perioddrama-serier, brittiska sådana ofc, och de familjer som har hög status i samhället skrivs det ju om i dagstidningarna. Och jag hade en idé om förut att ha en spelad frilansare som skrev skvaller kring högstatusfamiljerna på SH... i typ The Daily Prophet och säkert andra tidningar också. Så jag tror som de andra säger, att skilsmässa inte är "förbjudet" som så, men det är nog inget människor i de högre samhällsklasserna gör, och skulle de få för sig att göra det, kan de ge sig på att det snarast möjligt står i tidningarna. Egentligen alla saker som förr i tiden sågs som "tabu" (skilsmässor, utomäktenskapliga barn, affärer utanför äktenskapet (särskilt om det är en kvinna som gör det!), folk som slösar bort släktens pengar, lösaktighet osv) tror jag fortfarande ses som "tabu" i magikervärlden. Jag har alltid tänkt mig att magikervärlden ligger kvar typ i början av 1900-talet vad gäller utveckling av samhället osv. Så allt, även skilsmässor, är saftigt skvaller! Så jag tänker mig att det florerar runt en massa skvaller om de fina familjerna i magikervärlden, hela tiden, och att alla är mer eller mindre medvetna om detta - vilket är varför man försöker undvika skandaler så man inte ger gamarna mer att skriva om.
Jag älskar denna post så mycket att jag vill gifta mig med den! :look
(kanske tar ut skilsmässa sen dock...)

Skriv svar